De belastingkorting voor elektrische auto’s wordt weliswaar de komende jaren langzaam afgebouwd, maar verdwijnt pas in 2031 als we de inhoud van de voorjaarsnota volgen.
De Eerste Kamer heeft op 9 april een motie aangenomen met het verzoek aan het kabinet om in 2024 te onderzoeken of er een oplossing gevonden kan worden voor het onevenredig hoog belasten van elektrische auto’s door de wijziging van de belastingvoordelen, zodat eigenaren van elektrische auto’s maximaal hetzelfde betalen als eigenaren van benzineauto’s.
Bezitters van een elektrische auto betalen nu geen wegenbelasting. Deze maatregel is genomen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Per 2025 zou dat veranderen: vanaf 2025 zou de wegenbelasting voor elektrische auto's worden verhoogd naar 25% en een jaar later naar het volledige bedrag dat ook benzine- en dieselrijders betalen.
De motorrijtuigenbelasting wordt bepaald op basis van gewicht van een auto. Elektrische auto’s hebben vaak een grote, zware accu en zouden dus veelal met de hoogste belastingtarieven te maken krijgen. Het verlengen van de korting op de wegenbelasting is dus noodzakelijk, omdat anders te veel automobilisten in benzine- of dieselauto’s blijven rijden of hun elektrische auto inruilen voor een wagen op fossiele brandstof.
De belastingkorting wordt de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60% wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65% en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal.