botbijlvdmeerlogo

Nieuws

Auto van de zaak

Nieuwe auto van de zaak of privé, wat is wijsheid?

De regelgeving met betrekking tot de auto van de zaak is ingewikkeld en verandert regelmatig. Dus vraagt u zich wellicht af of u een nieuwe auto nog wel op de zaak moet zetten. Wat is daarbij allemaal van belang?

Gerelateerde documenten

Zakelijk of privé. De vraag staat centraal of u de auto op de zaak zet of niet. Hoe zit het met de bijtelling, wat gaat er de komende tijd weer veranderen en welke invloed heeft dit op uw keuze?

Bijtelling elektrische auto

2019. De bijtelling voor de elektrische auto is vanaf dit jaar 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000. Duurdere auto’s met vaak een grotere actieradius krijgen een bijtelling van 22% over het meerdere. Die bijtelling geldt voor vijf jaar, daarna geldt de bijtelling volgens de wetgeving die dan geldt. Let op. Dit betekent ook dat elektrische auto’s die in 2014 voor het eerst op kenteken zijn gezet in de loop van dit jaar een bijtelling krijgen van 7% tot een cataloguswaarde van € 50.000, daarboven wordt de bijtelling 25%. Voor elektrische auto’s geldt er namelijk een korting van 18% op de normale bijtelling, die voor elektrische auto’s van vóór 2017 25% bedraagt, maar wel slechts tot een cataloguswaarde van € 50.000.

Lage bijtelling tot 2021. Vanaf 2021 geldt er voor alle auto’s nog maar één bijtelling en wel van 22%. Ook voor elektrische auto’s en ook voor de elektrische auto waarvoor vanaf 2021 de periode van vijf jaar verstreken is. Voor elektrische auto’s van vóór 2017 gaat echter na de periode van vijf jaar gewoon een bijtelling van 25% gelden. Uiteraard kan deze wetgeving voordien nog gewijzigd worden, maar daar ziet het nu nog niet naar uit.

Bijtelling niet-elektrische auto

Niet-elektrische auto’s kennen nu een bijtelling van 22%. Voor auto’s van vóór 2017 bestaan er nog kortingen op dit percentage, maar zonder korting bedraagt de bijtelling 25%. Ook na ommekomst van de periode van vijf jaar. Voor de niet 100% elektrische auto uit 2014 gaat in de loop van dit jaar dus ook de bijtelling omhoog naar 25%.

Auto naar privé?

De bijtelling gaat dus op niet al te lange termijn voor iedereen 22 of 25% bedragen. Vooral voor de elektrische rijder dus fors meer dan nu. Overweegt u de auto privé te gaan rijden om zo de hoge bijtelling te ontlopen? Voor zakelijke ritten, ook het woon-werkverkeer, kunt u dan € 0,19/km ten laste van de winst brengen. Let op. U kunt echter niet zomaar uw auto naar privé overhevelen, dus als u uw auto privé wilt gaan rijden, dan moet u in beginsel een andere auto kopen. Een gebruikte elektrische auto kan aantrekkelijk worden omdat door de dure bijtelling de waarde van zulke auto’s naar verwachting flink gaan dalen.

Anticiperen. Anticiperen op de nieuwe bijtelling is een andere mogelijkheid. Zo heeft degene die een dure elektrische auto op de zaak heeft aangeschaft vóór 2019, nog maximaal vijf jaar een lage bijtelling. Tip. Ook voor degene die nog maximaal van de lage bijtelling voor de goedkopere elektrische auto wil profiteren. Schaf uw auto dan uiterlijk in 2020 aan om pas in de loop van 2025 met de hogere bijtelling geconfronteerd te worden. Tip.  Vergeet ook andere alternatieven niet, zoals het beperken van privéritten met de zakenauto en de aanschaf van een (goedkopere/gebruikte) auto voor privé, of een motor, scooter, of fiets van de zaak.

U kun een hogere bijtelling niet ontlopen door uw auto zomaar naar privé over te brengen. Wel kunt u anticiperen, door bijvoorbeeld een elektrische auto vóór 2021 te kopen, of door alternatief vervoer te overwegen, zoals een scooter, motor of elektrische fiets van de zaak.

Laatste Nieuws

Liquide middelen
donderdag 12 september 2019
Flinke tegoeden op uw zakelijke rekeningen? Alleen de gedachte al zal u laten glimlachen. Maar hoe zit dat fiscaal? Het moet toch niet gebeuren... Lees verder...

 

 

LogoRB Vlak Erkend RB Kantoor RGB